Fijne feestdagen! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Maarten en Leonie .. - WaarBenJij.nu Fijne feestdagen! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Maarten en Leonie .. - WaarBenJij.nu

Fijne feestdagen!

Door: Maarten en Leonie

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Leonie

24 December 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

(eindelijk staan meer van onze foto's op de weblog bij onze berichten!)

Ho ho ho…

Als eerste willen we bij deze iedereen een hele fijne kerst en een heel gelukkig 2009 toewensen!!!

En alle Nederlanders: geniet ook maar van de twee kerstdagen, hier krijgen we er, net als de rest van de wereld, ‘maar’ één. Maar vanavond vieren we wel kerstavond, lekker een biefstukje eten van een geslachte koe van Bert (een Nederlander die hier woont). Morgen natuurlijk kerstfilmpjes kijken (we hebben intussen al meerdere dvd-zaken geplunderd) en alweer lekker eten. Ondanks dat we dus niet bij onze familie zijn hebben we het hier dus goed.

Sinds Sinterklaas hebben we veel chocolade en snoepgoed gegeten dat opgestuurd was vanuit Nederland, Maarten was af en toe nog meer hyper dan men van hem gewend kan zijn door alle marsepein! Ook hebben we nog een Mongoolse bruiloft meegemaakt en hebben we een kerstviering gehad met alle kinderen, families en de werknemers met hun families, waarbij iedereen cadeautjes kreeg. De kinderen kregen toen allemaal een warme wintertrui. En natuurlijk zijn we verder bezig geweest met inkopen doen voor alle feestgebeurtenissen en ook de gewone bezigheden die tussendoor gewoon doorgingen.
We verwachten nog steeds intussen zelfs meerdere pakketjes, echt superleuk dat iedereen zoveel aan ons en aan Corrie en de kids denkt met de feestdagen! Het zal alleen helaas de kerstdrukte zijn waardoor niks aankomt. Nu we weten dat er pakketjes onderweg zijn is het wachten extra moeilijk, steeds weer even bij het postkantoor langs om te kijken. Na de kerst nog maar een keertje proberen.

En natuurlijk: we hebben Maartens verjaardag uitgebreid gevierd. Op zijn verjaardag zelf hebben we taart getrakteerd op kantoor en hij is ’s avonds verrast met een all you can eat diner bij de Mongolian bbq (vergelijkbaar met wokken incl. kunstjes door de grillkok). En zondag had Leonie een ‘surprise’party georganiseerd: de kids kwamen allemaal langs en we hebben uiteindelijk met zn 30-en een Mongoolse verjaardag gevierd: eerst koekjes, snoep en fruit eten en daarna de taarten en als laatste cadeautjes. We hebben tussendoor ook nog spelletjes gedaan, het was supergezellig. Alleen dat er een surprise party zou komen had Corrie per ongeluk tijdens een vergadering verklapt… dat maakte het gelukkig alleen maar spannender voor Maarten wat er dan precies op hem te wachten stond.

Maarten heeft voor zijn verjaardag een natuur-dvd over insecten van Corrie en een muziekdvd van Johnny Cash van Leonies ouders (dankjewel!) gekregen. Leonie heeft ‘m een paar Koreaanse messen en een Japans mes, met messenscherper erbij, gegeven om zijn kookkunsten te vergemakkelijken. Cadeautjes die gelukkig allemaal bij Maarten passen. Van de kids heeft hij ook wat kleine cadeautjes gekregen en lieve zelfgemaakte kaartjes. En niet te vergeten heeft hij van de mensen thuis een financiële meevaller gekregen, dat is nooit mis, ook jullie dankjulliewel! Al met al een heel geslaagde 28e verjaardag ondanks dat Maarten vindt dat hij een oude zak wordt…(hij is niet goed wijs, dit is de perfecte leeftijd: niet te oud en niet meer te jong.)

En dan hebben we natuurlijk nog oud en nieuw! We vieren het met champagne en Chinees siervuurwerk. Hier mag alle vuurwerk gewoon afgestoken worden. Deze week gaan we het nog kopen. Ook hebben we kleine ronde cakebolletjes gevonden waar gewoon suiker op zit, maar ze lijken heel erg in smaak op oliebollen. Dus met oud en nieuw eten we mini-oliebollen met gewone suiker!

Toch zijn we ook wel weer blij als al die feestdagen die we hier steeds meerdere keren vieren, waar we ook nog te vaak voor naar allerlei winkels moeten en die ons bovendien blut maken, voorbij zijn en het gewone januari weer kan beginnen. Dan kan Leonie ook weer in alle rust nog een maandje doorwerken. Het is de bedoeling dat haar strategisch beleidsplan en een bijbehorend handboek waarin wordt uitgelegd hoe de organisatie de strategie kan uitvoeren dan af zijn. En dan is het alweer februari en wordt het afscheid van iedereen nemen en gaan we al bijna weer naar huis… daar maar nog eventjes niet aan denken. Voorlopig zitten we nog in het koude Mongolië bij de mensen en kinderen die al een plekje in ons hart hebben veroverd.

En over de kou gesproken, als je heet water in de lucht gooit als het ernstig vriest (zoals -30, wat het hier afgelopen weekend ’s avonds was) dan verdampt het gelijk in een stofwolk. Nog beter is dit trucje met -20, want dan komen er nog mooie stukjes ijs uit de stofwolk naar beneden vallen, net vuurwerk. Dat soort dingen kunnen alleen in zulke koude landen als Mongolië.

Tot gauw en fijne feestdagen allemaal!!

Maarten & Leonie

PS-je speciaal van Maarten, natuurlijk over eten:
Ik heb vorige week heerlijke Mongoolse lekkernijen op (uiteraard). Ik was met de leidsters naar de markt geweest en daar heb je op de begane grond groenten, fruit en vleeswaren en beneden de organenafdeling.
Ik ging natuurlijk naar beneden en daar trof ik tafels aan met geitenhoofden en alle dierlijke organen die je maar kan opnoemen. We hebben toen koeienhart, -lever, -nieren, -tong, dikke darm en -maag gehaald.
De dag erop heb ik hartnoodles op en dat was erg smakelijk al zeg ik het zelf. Smaakt gewoon naar beef. De dag daarna hebben we lever en nieren met rijst gemaakt (hoe ze het verzinnen…?) En ook dat was best lekker.
De dag daarna gekookte tong met dikke darm gevuld met maagwand. En ik weet niet of jullie wel eens tong hebben gegeten maar ook dat was erg lekker. Alleen de darm met maag was letterlijk en figuurlijk even slikken MAAR……….niet vies.
Dus bij deze een uitnodiging aan een ieder die dit leest. Wie komt er bij ons eten als we terug zijn?? ;-)

• 24 December 2008 - 08:23

John Kool:

IK wil best een keer komen eten als je maar niet dat smerig uitziende spul te eten geeft. Ik moet aan mijn cholesterol denken. Verder zie ik dat jullie je prima vermaken. Geniet er de komende tijd nog van en tussen het genieten door mag je natuurlijk ook wat werk verrichten. Hele goede feestdagen en tot horens en e-mails.

• 24 December 2008 - 09:31

Odiel:

Lieve Maarten,

Als jij nog eens een bericht onder die van Leonie schrijft, wil je dan wel even WAARSCHUWEN :
    Bericht is niet geschikt voor mensen met kokhals-neigingen !!!!
    Bij het idee alleen al ging ik echt over m'n nek !!! BRRRR.....

Ik was je verjaardag vergeten, bij deze nog gefeliciteerd en een heel bijzonder jaar samen met Leonie toegewenst !!

Leonie en Maarten, hele speciale kerstdagen gewenst,
    Veel Liefs !!!

• 25 December 2008 - 19:05

Liedewij:

Hey allemaal daarzo!
    We zijn nu bezig met het kerstdiner en we missen jullie wel hoor, net al aan telefoon gesproken, maar is toch anders he!!! Nou kan niet wachten tot jullie terug komen, zal er staan op schiphol!!!
    xx liedje

• 25 December 2008 - 23:07

Pap En Mam Van De Me:

Lieve Maarten en Leonie,Wat beleven jullie veel daar in Mongolie.Fijn dat alles zo goed gaat en dat jullie kunnen helpen met dit mooie werk.We zouden best wel even bij jullie willen kijken en zien hoe het met de kinderen is.Kunnen jullie met die kou nog wel iets buiten doen? Veel liefs van ons....... papa en mama

• 26 December 2008 - 14:47

Paul & Daphne:

ook wij willen jullie fijne dagen wensen. en uiteraard gefeliciteerd met jullie plannen !

heel veel groetjes vanuit een lekker warm Raalte (maar -5 graden)

Paul, Daphne, Joshua & Nikita

• 02 Januari 2009 - 08:17

Ulaan Gatas :):

Heeey mooie mensen thuis!!

Een knuffel uit Holland!
    Eindelijk even langs jullie site...super leuk!! Maar nog leuker omdat ik er zelf ook opsta! :)
    Miss you guys! De 11e staat nog steeds vast...Leonie..haha. dacht nog wie weet vinden we nog een bruidszaak...gaan we nog in speedtempo, leuke mongoolse jurken passen ;)

Bajerte, xxxx

• 03 Januari 2009 - 08:00

Ada Francien:

Wat een geweldig avontuur beleven jullie, maar eerst een gelukkig nieuwjaar. Dit jaar kunnen jullie je verhalen en ervaringen delen aan allerlei mensen. de laatste foto,s kunnen wij niet zo goed zien, ze blijven klein en wazig. Maar al het vlees kunnen wij wel zien liggen. Maar hoe de smaak zal zijn? Maar goed Maarten heeft het ook gegeten.
    Heel veel goeds en tot de volgende keer.
    Groetjes Ada en Francien